Energia cieplna i elektryczna to podstawa naszego współczesnego życia, zapewnia nam ogrzewanie mieszkania, pozwala wyprać ubrania lub przechowywać jedzenie w lodówce. Efektywność to uzyskanie jak najlepszych efektów jak najniższym kosztem. A zatem efektywność energetyczna wiąże się z oszczędzaniem energii. Nowoczesne technologie, stosowane w urządzeniach i sprzętach AGD, pozwalają na obniżenie zużycia energii, przy zachowaniu wszystkich właściwości używanego sprzętu. O efektywność energetyczną dba się również w budownictwie – tzw. domy pasywne. Ich specyficzna budowa wymaga większych nakładów finansowych przy stawianiu domu, jednak zwraca się to z czasem w niższych opłatach za ogrzewanie.
Jeśli każdy z nas zadba o środowisko oszczędzając energię, Polska wysunie się na czoło stawki krajów prowadzących gospodarkę niskoemisyjną i nie będzie w końcówce tego zestawienia. Przyszłość środowiska, w którym żyjemy zależy od naszych możliwości efektywnego użytkowania energii.
W marcu 2021 r. zaczną obowiązywać nowe etykiety energetyczne dla niektórych urządzeń AGD i RTV. Ale zanim to nastąpi, przy zakupie nowej pralki czy lodówki, znajdziemy w opakowaniu dwie etykiety – starą i nową. Będzie tak do 1 marca 2021 r., kiedy starą etykietę zastąpi już na dobre nowa.
W ramach projektu realizowanego przez Krajową Agencję Poszanowania Energii we współpracy z Ministerstwem Aktywów Państwowych "Wsparcie techniczne dla promowania audytu energetycznego oraz inwestycji w efektywność energetyczną w małych i średnich przedsiębiorstwach" przeprowadzono w okresie od maja do lipca 2019 r. badanie ankietowe.
Etykieta energetyczna już od 20 lat wspiera rozwój rynku energooszczędnych technologii i produktów. Stymuluje ona zarówno podaż jak i popyt na urządzenia energooszczędne. Jednak obecna koncepcja etykietowania obejmująca klasy efektywności od A+++ do D stała się mało przejrzysta, a tym samym straciła siłę swojego oddziaływania.
Branża energetyczna inwestuje w cyfrową obsługę klienta. Dziś blisko 50 proc. ich wydatków na IT w obsłudze klienta trafia na personalizację usług, internetowe serwisy zakupowe i różnorodne kanały cyfrowe. Jak ocenia IDC, za dwa lata firmy energetyczne przeznaczą na transformację cyfrową 2,1 bln dol. – Powodowane jest to w dużym stopniu oczekiwaniami młodych pokoleń klientów, szukających wygodnych i partnerskich form korzystania z energii – przekonują eksperci SAP.
Z końcem czerwca straci ważność część białych certyfikatów. Nieprzedłużenie ich terminu może kosztować społeczeństwo 300 mln zł.
Trwa dyskusja, czy ustawodawca powinien przedłużyć termin obowiązywania białych certyfikatów z piątego przetargu z 2017 roku, których ważność upływa 30 czerwca tego roku. Po tym czasie nie będą one już przedstawiać żadnej wartości. KAPE szacuje, że spowoduje to koszty społeczne o wartości około 300 mln zł. Utrata ważności świadectw dla firm będzie oznaczać de facto utratę majątku, a poniesione koszty zostaną przerzucone na końcowych odbiorców energii, którzy zapłacą je w wyższych rachunkach.