Projekt Hack the Climate, powstał na skutek diagnozy konieczności stałego wspierania polskich miast w procesie zielonej transformacji. To rozpoznanie wynika z coraz większej potrzeby dostosowania się do wyzwań związanych z ochroną środowiska i zrównoważonym rozwojem, tak aby zarówno metropolie jak i mniejsze miasta pozostały atrakcyjnym miejscem do życia.
Historia górnictwa węglowego w województwie śląskim sięga XVIII wieku. Sektor wydobywczy zawsze był bardzo ważny w tym regionie, więc obszar ten od dawna był intensywnie eksploatowany pod kątem górnictwa. Oprócz działalności stricte górniczej, z górnictwem związanych jest wiele gałęzi przemysłu, np. transport czy energetyka. Województwo śląskie jest najbardziej uzależnionym od węgla regionem w Unii Europejskiej.
W dniach 20-22 czerwca w Brukseli odbył się Europejski Tydzień Zrównoważonej Energii (EUSEW) 2023. Sesja, którą można było również śledzić online miała na celu omówienie krytycznych, społecznych punktów zwrotnych i interwencji politycznych potrzebnych do umożliwienia sprawiedliwej transformacji.
Zaktualizowana dyrektywa w sprawie efektywności energetycznej będzie dalej wspierać MŚP w podejmowaniu działań na rzecz efektywności energetycznej i przeprowadzaniu audytów energetycznych.
Prof. dr Pao-Yu Oei jest profesorem zwyczajnym "Ekonomii transformacji zrównoważonego systemu energetycznego" na Uniwersytecie Europejskim we Flensburgu (EUF) i szefem 30-osobowej grupy badawczej "FossilExit" w EUF, TU Berlin i DIW Berlin. Częścią jego pracy jest koordynacja niezależnego centrum badawczego CoalTransitions, która bada przejście od paliw kopalnych do odnawialnych źródeł energii. Był zaangażowany w liczne projekty dotyczące wycofywania węgla w Niemczech i na świecie, a także uczestniczy w radzie doradczej projektu JUSTEM.
25 kwietnia odbyły się pierwsze międzyregionalne warsztaty edukacyjne projektu JUSTEM z udziałem około 50 uczestników. Warsztaty miały na celu wymianę doświadczeń na temat sposobów angażowania mieszkańców regionów górniczych
w proces tworzenia Terytorialnych Planów Sprawiedliwej Transformacji (Teritorial Just Transition Plans- TJTP). Zaproszono w tym celu do dyskusji ekspertów ze szczebla krajowego i Unii Europejskiej.
Zapytaliśmy uczestników warsztatów, co oznacza dla nich sprawiedliwa transformacja. Uczestnicy odnieśli się do wielu aspektów samego procesu jak i rozwiązań, które należy wdrożyć.
Z uwagi na cel Unii Europejskiej dotyczący ograniczenia emisji gazów cieplarnianych tak, aby w 2050 została osiągnięta zerowa emisja netto, niezbędna jest dekarbonizacja wielu sektorów gospodarki, w tym w budownictwa. Zgodnie z raportem ONZ [1], sektor budowlany odpowiada za 38% globalnych emisji gazów cieplarnianych, z czego 10% dotyczy wbudowanego śladu węglowego zaś 28% operacyjnego śladu węglowego. Zgodnie z głosami ekspertów, jedną z odpowiedzi na redukcję emisji operacyjnych związanych ze zużyciem energii i paliw w czasie użytkowania budynków jest przeprowadzanie na szeroką skalę termomodernizacja budynków już istniejących.
W 2022 roku polski rząd przyjął Długoterminową Strategię Renowacji Budynków, która powinna znacząco przyspieszyć ten proces. Zgodnie z założeniami strategii, do roku 2050 ma zostać przeprowadzonych 7,5 mln inwestycji termomodernizacyjnych w zakresie budownictwa mieszkalnego jednorodzinnego [2]. Konieczne będzie również przejście na produkcję niskoemisyjnych materiałów i wyrobów budowlanych jak również ponowne wykorzystywanie materiałów w myśl idei gospodarki o obiegu zamkniętym, co pozwoli na zmniejszenie emisji wbudowanych tzw. śladu węglowego.
Działania mające na celu walkę z ubóstwem energetycznym są kluczowe: mimo że dostęp do przystępnej cenowo i czystej energii jest kluczowym celem zrównoważonego rozwoju, około 3 miliardy ludzi na świecie nie ma dostępu do nowoczesnych źródeł energii do gotowania, ogrzewania lub chłodzenia swoich domów. Pod koniec lutego druga edycja Międzynarodowego Tygodnia Działań na rzecz Ubóstwa Energetycznego (IEPAW) zgromadziła różnych interesariuszy w dziedzinie ubóstwa energetycznego.
Podczas sesji politycznej eksperci dyskutowali o tym, jak różne kraje radzą sobie z globalnym kryzysem energetycznym i jak rozwiązują problem ubóstwa energetycznego wśród swoich mieszkańców. Projekt JUSTEM był reprezentowany przez jego koordynatorkę, Dianę Süsser, która moderowała spotkanie wraz z: Michelle Hallack (konsultantka wykonawcza w Mercados- Aries International), Karla Cedano (szefowa działu innowacji i przyszłości w Instituto de Energías Renovables), Florencia Zabaloy (adiunkt, Universidad Nacional del Sur), Marco Peretto (młodszy ekspert w IEECP) i Christos Tourkolias (ekspert w dziedzinie analizy polityki energetycznej w Center for Renewable Energy Sources and Saving, Grecja / projekt ENPOR).
Oto 10 wniosków z sesji:
Czy od czasu kryzysu energetycznego bardziej martwisz się o swoje dostawy energii?
Sondaż przeprowadzony wśród uczestników sesji pokazał, że 93% z nich odczuwa większe obawy o dostawy energii od czasu globalnego kryzysu energetycznego. Ponieważ sytuacja polityczna zagraża bezpieczeństwu energetycznemu we wszystkich krajach, obawa o brak prądu nie jest już wyłączną cechą osób o niskich dochodach.
Ubóstwo energetyczne nie dla wszystkich oznacza to samo, ponieważ istnieją różne jego definicje. Christos Tourkolias wyjaśnił złożone obliczenia stosowane w Grecji, aby stwierdzić czy gospodarstwo domowe jest w ubogie energetycznie, czy nie. Michelle Hallack porównała Francję z Brazylią, aby pokazać, że znaczenie "ubogi energetycznie" różni się w zależności od regionu geograficznego: "Jeśli spojrzeć na 5% gospodarstw domowych o najniższych dochodach we Francji, zużywają one więcej energii elektrycznej niż przeciętne gospodarstwo domowe w Brazylii".
Wniosek? Niespójność w definicji ubóstwa energetycznego ma wpływ na politykę energetyczną, czyniąc ją mniej uniwersalną, a bardziej lokalną lub regionalną.
Podczas gdy ubogie energetycznie rodziny na północy USA mogą walczyć o utrzymanie ciepła w swoich domach, ich odpowiednicy w Meksyku mogą z kolei zmagać się z zapewnieniem chłodu w ich domach. W zależności od miejsca zamieszkania, ubóstwo energetyczne może być odczuwane w bardzo różny sposób.
W związku z tym pojawia się potrzeba opracowania polityki dostosowanej do warunków regionalnych, uwzględniającej specyfikę ludności, budynków, a nawet warunków pogodowych, co stanowi kolejne wyzwanie: nie tylko definicje ubóstwa energetycznego są różne, ale także jego konsekwencje.
Mimo że zużycie energii spada w wielu gospodarstwach domowych, Marco Peretto jest raczej ostrożnym optymistą. „W wielu przypadkach redukcja energii ma miejsce, ponieważ rosnące koszty energii powodują, że regularne zużycie przekracza dostępny budżet rodzinny: kiedy rodziny nie mogą już płacić za energię, którą wcześniej zużywały, jedynym wyjściem jest mniejsze zużycie.”
Karla Cedano wykorzystała przykład meksykański, aby udowodnić, że zjawisko korzystania tam z nieformalnego obrotu energią ukrywa ubogich energetycznie na dwa sposoby.
Z jednej strony gospodarstwa domowe, których zaopatrzenie w energię pochodzi zarówno z sieci formalnych, jak i nieformalnych, w oficjalnych statystykach jawią się jako "normalne", ponieważ rachunki za energię nie pochłaniają znaczącej części ich dochodów. Jednak gdyby te rodziny musiały płacić formalnie w całości za zużywaną energię, żyłyby w ubóstwie energetycznym.
Z drugiej strony, zbyt wiele gospodarstw domowych jest uzależnionych od nieformalnych dostaw energii, aby w ogóle mieć dostęp do energii. Nie żyją one w ubóstwie energetycznym - mają lodówki i kuchenki - a jednak nie byłoby ich stać na energię, gdyby musieli za nią płacić.
Jest to duże wyzwanie dla rządów. Czy powinny one zamykać nieformalne sieci energetyczne, pozostawiając setki rodzin bez dostępu do energii elektrycznej? A jeśli nie, to jak mogą dokładnie zmierzyć ubóstwo energetyczne w swoim kraju?
Czy uważasz, że minister energii w Twoim kraju działa wystarczająco w sprawie ubóstwa energetycznego?
Pomimo przyznania, że walka z ubóstwem energetycznym napotyka na poważne przeszkody, większość uczestników IEPAW obarcza odpowiedzialnością za brak działań rządy swoich państw. Florencia Zabaloy podała przykład Argentyny, gdzie pomimo tego, że kraj jest producentem gazu ziemnego, duża liczba gospodarstw domowych nie ma dostępu do gazu ziemnego i jest zmuszona do korzystania z droższych (i nie dotowanych) źródeł energii.
Czy bardziej sprawiedliwe jest zmuszanie lokatorów do płacenia za remont w domu, którego nie są właścicielami, czy zmuszanie właścicieli do płacenia za remont w domu, w którym nie mieszkają? Christos Tourkolias zaproponował system 50/50, w którym najemcy i właściciele dzielą się odpowiedzialnością za zwiększenie efektywności energetycznej wynajmowanych budynków. Marco Peretto stwierdził, że 100-procentowa stawka finansowania dla gospodarstw domowych o niskich dochodach "mogłaby zmienić bieg wydarzeń".
W rezultacie wszyscy zgodzili się, że należy znaleźć rozwiązanie tego problemu, ponieważ lokatorzy mogą być bardziej narażeni na ubóstwo energetyczne, nie mają bowiem nic do powiedzenia w sprawie działań interwencyjnych lub środków zwiększających efektywność energetyczną w ich domu..
Ubóstwo energetyczne nie musi być koniecznie związane z ubóstwem finansowym. Według Marco Peretto, zbyt wielu właścicieli domów nadal nie dostrzega korzyści płynących z inwestycji w poprawę efektywności energetycznej budynków, nawet jeśli mogą sobie na nią pozwolić. Problem ten, jak twierdzi, jest zwykle łatwiejszy do rozwiązania na obszarach wiejskich i w małych społecznościach: wystarczy, że jeden sąsiad zrobi coś w swoim domu, aby wzbudzić zainteresowanie innych;
Wdrożenie globalnej polityki energetycznej jest po prostu utopią; jednak Marco Peretto popiera się za międzykontynentalny transfer wiedzy. Dyskusja podczas IEPAW udowodniła, że ma rację: rozwiązania stosowane w jednym kraju mogą być inspiracją dla innych, a czasami wyzwania są podobne, mimo że dzieli je (dosłownie) ocean.
Jakie działania uważasz za najbardziej odpowiednie dla ubóstwa ?
Pojedyncze rozwiązania, takie jak same inwestycje w energię odnawialną, nie wystarczą do rozwiązania problemu ubóstwa energetycznego. Zamiast tego uczestnicy wezwali do zastosowania innych, bardziej holistycznych środków, takich jak promowanie efektywności energetycznej w krajowych zasobach budowlanych oraz zajęcie się kwestiami systemowymi, takimi jak nierówność i brak dostępu do mieszkań w przystępnych cenach. W rzeczywistości polityka uwzględniająca kwestie społeczne, takie jak dostęp do niedrogiej energii i wzmocnienie pozycji obywateli, została uznana za wyższy priorytet niż inwestycje w odnawialne źródła energii.
W tym temacie Michelle Hallack podkreśliła pilną potrzebę umieszczenia interesów obywateli w centrum polityki energetycznej. "Nigdy nie widziałam uniwersalnej dotacji, która skupiałaby się na ubóstwie energetycznym" - przyznała, dodając, że środki te "zawsze spełniają inne interesy". "Ludzie nie są głównymi beneficjentami" - dodała .
Podsumowując, globalny kryzys energetyczny grozi pogłębieniem ubóstwa energetycznego i zepchnięciem kolejnych społeczności na margines. Rządy są wezwane do troski o swoich obywateli, do spojrzenia na ubóstwo energetyczne poza liczbami i do budowania wrażliwych społecznie polityk energetycznych, które stawiają ludzi na pierwszym miejscu. Zmiany systemowe w zakresie popytu i podaży energii są konieczne, aby rozwiązać problem ubóstwa energetycznego w perspektywie długoterminowej i zapewnić wszystkim dostępną i czystą energię.
Poniżej prezentujemy podsumowanie graficzne Międzynarodowego Tygodnia Działań na rzecz Ubóstwa Energetycznego (IEPAW):
Partnerzy biorący udział w projekcie „BUILD UP Skills II Poland” zapraszają do udziału w badaniu, którego celem jest poznanie opinii o stanie kwalifikacji i umiejętności wymaganych w obszarach energooszczędnego budownictwa, renowacji budynków, odnawialnych źródeł energii (OZE). Wyniki zostaną wykorzystane do opracowania strategii (tzw. mapy drogowej) podnoszenia kwalifikacji instalatorów i pracowników budowlanych w Polsce.
Ankieta zawiera pytania skierowane do pięciu grup respondentów będących przedstawicielami:
Badanie ma charakter anonimowy. Wyniki nie zawierają informacji pozwalających zidentyfikować respondenta.
Orientacyjny czas wypełnienia kwestionariusza wynosi 15 minut.
Badanie prowadzi Łukasiewicz – Instytut Technologii Eksploatacji.
W sprawie pytań prosimy o kontakt bezpośredni do dr Ireneusza Woźniaka Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Weź udział w badaniu: https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=AbEFPv7G5UeC4cakELuVwEH4N_pT1TFChod3gKI59X5UQVRVQ0hTSExCNEVZVTlLM1FJWEk3VTVaQy4u
Głównym celem zmian w ustawie o efektywności energetycznej wdrożonych ustawą z 20 kwietnia 2021 r. jest regulacja rynku białych certyfikatów. Z katalogu przedsięwzięć poprawy efektywności energetycznej usunięto modernizację i wymianę instalacji spalania paliw objętych systemem handlu uprawnieniami do emisji. Zmieniono też metodykę wyznaczania energii finalnej, co wpływa na sposób wyznaczania energii pierwotnej, a to z kolei korzystnie oddziałuje na liczbę uzyskanych świadectw efektywności energetycznej.
Niniejsze opracowanie ma na celu zwrócić uwagę decydentów w samorządach jak istotna jest bieżąca kontrola mediów energetycznych oraz uświadamianie użytkowników obiektów o ich roli w ograniczaniu zużycia energii. Jest to pierwszy krok do podniesienia efektywności energetycznej w budynkach, które odpowiadają w Unii Europejskiej za około 40% zużycia energii. Duża część samorządów poprawiła w ostatnich latach parametry energetyczne budynków korzystając z dofinansowań na termomodernizację budynków publicznych, co jednak nie kończy procesu dążenia do zmniejszenia zużycia energii. Jest to proces ciągły zarówno w budynkach po przeprowadzonej termomodernizacji, budynkach nowo wybudowanych jak i nie poddanych jeszcze termomodernizacji.
Fala Renowacji – strategia Unii Europejskiej w dziedzinie klimatu, zakłada dynamiczny wzrost tempa poprawy efektywności energetycznej budynków w najbliższych trzech dekadach. Celem jest przekształcenie istniejącego zasobu budowlanego do standardu o niemal zerowym zużyciu energii [1]. Bez wysokiej efektywności energetycznej i dekarbonizacji wszystkich budynków nie uda osiągnąć się bowiem planowanej neutralności klimatycznej do 2050 r., która jest jednym z najważniejszych wyzwań przed jakimi stoi Unia Europejska.
1 stycznia 2021 roku wszedł w życie kolejny zestaw przepisów związanych z oszczędnością energii i izolacyjnością cieplną budynków, zamieszczonych w warunkach technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (WT) [5]. Wymagania te, ustalono już 2013 roku, wskazując na ich progresywny charakter, wyznaczający drogę dla budownictwa o niskim zapotrzebowaniu na energię.
Popyt na roboty współpracujące, zaprojektowane do pracy z ludźmi, zwiększy się przynajmniej dziesięciokrotnie w ciągu nadchodzących pięciu lat. W Polsce ten wzrost będzie jeszcze większy, bo pod względem wykorzystania robotów w przemyśle na razie odstajemy od sąsiadów – prognozuje Enrico Krog Iversen, dyrektor generalny OnRobot. Dla polskich firm wykorzystanie robotów może być odpowiedzią na niedobory kadr i rosnące płace, a dodatkowo pozwoli zwiększyć wydajność i obniżyć koszty. Zakres możliwości robotów stale się poszerza, więc mogą być wykorzystywane w coraz większej liczbie gałęzi przemysłu.